Suomen telakkateollisuus on paremmassa vireessä kuin pitkään aikaan. Luksusristeilijöitä valmistava Turun telakka on saanut tilauskirjat täyteen jo 2020-luvun puolelle. Tällä positiivisella asialla on merkittäviä seurauksia, sillä ala työllistää suoraan ja epäsuoraan valtavan määrän ihmisiä kotimaassamme.

Yrityksen parissa työskentelee suorasti kaikki telakalla työskentelevät työntekijät sekä suunnittelutoimistot, kun taas mm. toimittajat, yhteistyökumppanit ja paikalliset ruokapaikat hyötyvät asiasta epäsuorasti. Käytännössä he saavat tuloja siitä, kun telakalla menee hyvin. Lisäksi yrityksellä itsellään että sen työntekijöillä on tässä tapauksessa mahdollisuus käyttää rahaa. Kotimaisuusaste laivojen valmistamisessa on hyvin korkea.

Teräs on keskeisin materiaali

Suomen telakkateollisuus käyttää terästä

Laivanrakentamisin olennaisin osa kokonaisuuden kannalta on teräs. Koska laivat joutuvat kovaan merenkäyntiin, täytyy niiden olla erittäin kovaa tekoa myrskyjen kestämiseksi. Laivan suunnitteluprosessi onkin äärettömän tarkkaa, jotta Titanicin kohtalo toistu. Suunnittelijat ovatkin siis alansa huippuja.

Laivan runko tehdään teräksestä, joka on lujaa laatua. Sen parissa tehdään jatkuvasti tuotekehitystä, jotta paino laskisi matalammaksi. Tällä tavalla siihen voisi saada esimerkiksi enemmän matkustajakapasiteettia tai kevyempää painoa, jonka avulla polttoaineen kulutus voisi vähentyä.

Metallityön osaaminen on niin ikään tärkeää, sillä hitsaaminen ja työstö ovat äärettömän keskeisessä osassa onnistuneen työn loppuun tekemisen kannalta. Valtavia osia täytyy laittaa kiinni toisiinsa, joten huolellinen työ on todella keskeisessä osassa. Muussa tapauksessa saumat voisivat hajoilla ja aiheuttaa katastrofaalisia seurauksia.

Sisustuksessa esteettistä silmää

Teräksen massiivinen merkitys ei välttämättä näy tavalliselle matkustajalle, sillä sisustussuunnittelu tehdään laivan sisäosissa hyvin huolella. Matkustajat voivat ihailla kauniita promenadeja, hienoja ravintoloita ja tyylikkäästi rakennettuja kauppoja ilman, että valmistusmateriaali käy edes mielessä. Laivoja suunnitellessa otetaankin huomioon esteettisyys, koska sillä on tärkeä merkitys matkustajamukavuuden kannalta.

Teräksen merkitys käynee parhaiten ilmi laivan ulkopinnan osista, joiden avulla voi aistia maalatun pinnan alla sijaitsevan metallin. Sen alkuperäinen väri ei kuitenkaan yleensä näy, sillä kalsea sävy peittyy paksun maalikerroksen taakse. Tällä tavalla alkuperäinen rakenne piiloutuu muiden asioiden taakse.

Hyttejä valmistetaan niin ikään moduulista, joka asettuu teräsrungon päälle. Näin ollen matkustajien käytössä olevia lepotiloja ei yleensä tehdä paikan päällä, vaan ne toimitetaan pääsääntöisesti valmiiksi kasattuina ja kiinnitettyinä telakoille. Tällä tavalla metalli ei näy myöskään hyttien puolella suoraan asiakkaalle, vaan se on piilotettuna kalusteiden taakse.